گروپی

تامپون بینی چیست و چه کارایی ای دارد؟

تامپون بینی

بسیاری از افراد قبل از انجام جراحی بینی خصوصا جراحی بینی بدون بیهوشی می پرسند، تامپون بینی چیست و چه کارایی ای دارد؟ برای باز نگه داشتن، نرم کردن جراحت داخل بینی و جلوگیری از خشک شدن زیاد بینی از این وسیله در جراحی و بعد از آن استفاده می شود. اکثر بیمارانی که این عمل را انجام می دهند به این تامپون نیاز دارند اما استفاده و یا عدم استفاده از آن به نظر پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد.

تامپون بینی چیست؟

امروزه اغلب افراد تمایل دارند که برای زیبا تر کردن چهره خود اقدام کنند. یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار عمل جراحی بینی می باشد که می تواند چهره فرد را تا حد زیادی تغییر دهد. با این کار عیوب بینی برطرف شده و چهره فرد زیبا تر و حتی جوان تر می شود. برای این جراحی اقدامات مختلفی انجام شده و به وسایل و تجهیزات گوناگونی نیاز است. یکی از این وسایل بسیار مهم و ضروری تامپون بینی می باشد.

 این وسیله که معمولا از گاز استریل تهیه می شود به کاهش خونریزی بعد از جراحی کمک می کند. در گذشته این تجهیزات را بزرگ درست می کردند و همین امر سبب می شد تا هنگام خارج شدن از بینی با درد شدیدی همراه باشند. امروزه اما از نمونه های کوچکی از این محصولات استفاده شده و فرد درد کمی را به هنگام برداشتن آن حس می کند.

شرایط استفاده از تامپون بینی

پزشک جراح بلافاصله پس از پایان این جراحی تامپون بینی را قرار داده و شرایط را برای کاهش خونریزی فراهم می کند. البته استفاده از این تامپون ها به نظر پزشک بستگی دارد. گاهی اوقات فرد جراحی سخت و پیچیده ای نداشته و نیازی به این وسیله نیز ندارد. بنابراین نمی توان گفت که استفاده از این وسیله بعد از جراحی بینی (ترمیم بینی) ضرورت دارد و این مسئله به نظر پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد.

معمولا این وسیله باید به مدت یک هفته در داخل بینی باقی بماند تا خونریزی کاملا قطع شود. البته برخی از پزشکان بعد از سه تا پنج روز این وسیله را برداشته و به تنفس راحت تر بیمار کمک می کنند. پزشکان برای تهیه این وسیله از مقدار های متفاوتی گاز استریل استفاده می کنند. برخی از این تامپون ها به اندازه یک بند انگشت بوده و بعضی دیگر از آن ها بزرگ تر هستند. در حالت کلی این تامپون ها را در انواع مختلفی تولید می کنند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • فیتیله آماده
  • گاز یا پنبه استریل
  • تامپون های دارای لوله هوا
  • فیتیله های آماده دارای نخ
نحوه خارج کردن تامپون بینی
نحوه خارج کردن تامپون بینی

نحوه خارج کردن تامپون بینی

برای خارج کردن تامپون بینی باید اصولی را رعایت کنید. یکی از نکات مهمی که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید آن است که این وسیله بسیار حساس بوده و باید حتما توسط پزشک جراح خارج شود. البته شاید بیرون آوردن آن از بینی کار ساده ای به نظر برسد اما بهتر است که خود جراح این کار را برایتان انجام دهد. این فیتیله زمانی از بینی خارج می شود که پزشک تشخیص دهد تمام ترشحات بینی بعد از جراحی جذب شده است. این وسیله که با هدف اعمال فشار بر روی عروق خونی و کاهش خونریزی مورد استفاده قرار می گیرد، بعد از گذشت چند روز توسط پزشک از بینی خارج می شود.

 خارج کردن این وسیله از داخل بینی به دلیل حساس شدن این ناحیه، قاعدتا با درد و احساس ناخوشایند همراه است. برای جلوگیری از درد شدید می توانید دو قرص مسکن چند دقیقه قبل از انجام این کار مصرف کنید. همچنین می توانید برای این منظور از قطره های بی حس کننده بینی نیز استفاده کنید. معمولا برای خارج کردن آن از داخل بینی به ۵ دقیقه زمان نیاز است.

نکات مراقبتی بعد از خارج کردن تامپون بینی

بعد از آن که تامپون بینی توسط پزشک خارج شد شما باید نکات مراقبت خاصی را رعایت کنید. بعد از برداشتن این وسیله ممکن است بینی کمی خونریزی کند. از این رو پزشک و یا دستیار او به مدت ۳ تا ۵ دقیقه انگشت خود را برروی بینی فشار می دهد تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.

در اغلب موارد بعد از این کار پزشک از پانسمان تقویت کننده استفاده کرده و از این طریق از بینی بیمار محافظت می کند. برای کاهش سریع تورم بعد از این کار باید از کمپرس سرد استفاده کنید. همچنین تا چند روز بعد از این کار باید از خوردن غذا های پر نمک اجتناب کنید.

گچ استنت جایگزین مناسبی برای تامپون بینی
گچ استنت جایگزین مناسبی برای تامپون بینی

گچ استنت جایگزین مناسبی برای تامپون بینی

در گذشته افراد به دلیل وحشتی که از تامپون بینی داشتند این جراحی را انجام نمی دادند. با استفاده از این محصول راه تنفس از بینی فرد به طور کامل بسته می شود و هنگام خارج کردن آن نیز بیمار باید درد زیادی تحمل می کرد. امروزه به جای استفاده از این محصول از گچ استنت استفاده می شود. این وسیله از جنس پلاستیک سیلیکونی بوده و برداشتن آن بسیار راحت می باشد. هنگام برداشتن این وسیله از داخل بینی فرد دردی حس نمی کند. از طرفی این محصول دارای یک کانال باز بوده که تنفس را برای فرد بعد از جراحی راحت می کند.

این وسیله نیز بعد از گذشت ۷ روز و توسط پزشک جراح از داخل بینی برداشته می شود. افرادی که از این وسیله استفاده می کنند با درد و تورم کم تری مواجه شده و دوران نقاهت کوتاه تری خواهند داشت. بنابراین با پیشرفت علم و تکنولوژی این محصولات ساخته شده اند تا جایگزین مناسبی برای تامپون بینی بوده و جراحی بینی را ساده تر کنند.

نتیجه گیری

تامپون بینی یکی از تجهیزات پزشکی است که افراد از شنیدن نام آن نیز می ترسند. علت این امر آن است که این وسیله بعد از جراحی بینی در داخل سوراخ های بینی قرار گرفته و راه تنفس را می بندد. از طرفی هنگام خارج شدن از بینی نیز با درد زیادی همراه است. این وسیله به طور مستقیم بر روی عروق خونی درون بینی فشار آورده و از خونریزی بعد از جراحی جلوگیری می کند.

سوالات متداول درباره تامپون بینی

  1. آیا گچ استنت انعطاف پذیر است؟
    بله، این محصول کاملا انعطاف پذیر بوده و نرم می باشد. از این رو خارج کردن آن بسیار راحت است.
  2. در چه مواردی نیاز به تامپون بینی نیست؟
    در مواردی که فرد از روش آندوسکوپی استفاده کند و یا زمانی که بخیه های درون بینی قابل جذب باشند معمولا نیازی به این تامپون ها نمی باشد.
  3. اگر به هر دلیل از تامپون بینی استفاده نکنیم، با چه عوارضی مواجه خواهیم شد؟
    در این شرایط خونریزی و ترشحات کنترل نشده و در نتیجه دوران نقاهت فرد طولانی تر خواهد شد.
5/5 - (1 امتیاز)

پیام بگذارید

18 − 2 =

هدف ما ایجاد راه‌حل‌هایی است که موانعی را که افراد را از انجام بهترین کارشان باز می‌دارد، از بین ببرد.