گروپی

منظور از پیوند غضروف به بینی چیست؟

پیوند غضروف به بینی

گاهی اوقات به دلیل شرایط فرد بیمار در حین انجام عمل بینی باید اقدامات خاصی انجام گیرد. یکی از مواردی که ممکن است پزشک در طول جراحی از آن استفاده کند، پیوند غضروف به بینی می باشد. در مواردی که بینی فرد غضروف های ضعیفی داشته و نتیجه جراحی برگشت پذیر شود، این پیوند انجام می گیرد. در ادامه این مطلب از دکتر میقانی، متخصص ترمیم بینی، بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد.

پیوند غضروف به بینی چیست؟

شاید تا به حال پیوند غضروف به بینی را شنیده باشید اما اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشید. این عمل برای تقویت غضروف بینی صورت گرفته و می تواند در بهبود نتیجه جراحی بسیار موثر باشد. از آن جایی که بیش تر بینی را غضروف تشکیل می دهد برای رسیدن به نتیجه مطلوب تر از این روش استفاده می کنند. گاهی اوقات بینی فرد غضروف های ضعیفی داشته و شکل دادن به آن ها در حین این عمل کار سختی است. برخی مواقع نیز ممکن است بعد از گذشت چند مدت از جراحی بینی به حالت اولیه خود برگشته و یا این که حالت افتاده ای به خود بگیرد.

انواع پیوند غضروف به بینی

پیوند غضروف به بینی با اهداف مختلف و به روش های گوناگونی انجام می گیرد. مهم ترین نمونه از انواع روش هایی که برای انجام این پیوند انجام می گیرد، عبارتند از:

انواع پیوند غضروف به بینی
انواع پیوند غضروف به بینی

غضروف تیغه بینی

اولین و رایج ترین انتخابی که برای این منظور انجام می گیرد استفاده از غضروف تیغه بینی می باشد. بسیاری از پزشکان این غضروف را به عنوان بهترین غضروف برای استفاده در این جراحی می دانند. این نوع غضروف بسیار ظریف و انعطاف پذیر بوده و شکل دادن به آن بسیار راحت است. مهم ترین عیب این نوع غضروف ها میزان کم آن ها می باشد. اگر بیمار یک بار در طول جراحی از این غضروف استفاده کرده و بینی او به جراحی ثانویه نیاز داشت دیگر امکان استفاده از غضروف برای او وجود ندارد.

غضروف دنده

در شرایطی که به مقدار زیادی از غضروف در پیوند غضروف به بینی نیاز باشد، از این نوع غضروف استفاده می شود. برای استفاده از این غضروف یک برش ۴ تا ۵ سانتی متری در سینه فرد ایجاد کرده و از دنده شش بیمار مقداری غضروف بر می دارند. ساختار این نوع غضروف ها مقاوم بوده و در شرایطی که غضروف بینی فرد به شدت ضعیف باشد از آن استفاده می شود.

غضروف گوش

گاهی اوقات پزشک تصمیم می گیرد برای پیوند غضروف به بینی از این نوع غضروف استفاده کند. دسترسی به این غضروف بسیار ساده بوده و با برداشتن مقداری از آن شکل ظاهری گوش تغییر نمی کند. از طرفی این کار هیچ گونه تاثیر منفی در عملکرد گوش نخواهد داشت. البته دقت داشته باشید که این نوع غضروف انعطاف پذیری زیادی نداشته و ممکن است شکل پذیری آن کمی سخت باشد.

تفاوت غضروف گوش و دنده برای پیوند غضروف بینی

همان طور که گفتیم برای پیوند غضروف بینی به روش های مختلفی می توان عمل کرد. میان غضروف گوش و دنده تفاوت هایی وجود دارد که می تواند در نتیجه این پیوند موثر باشد. از این رو خوب است به بررسی این تفاوت ها بپردازیم.

  • غضروف لایه گوش: این غضروف در دسترس بوده و برداشتن آن در مدت زمان بسیار کمی انجام می گیرد. از طرفی انعطاف پذیری زیادی داشته و به راحتی می توان آن را به شکل ها و فرم های مختلف در آورد. بافت و ساختار آن بسیار نرم بوده و ماندگاری آن کم تر می باشد.
  • غضروف دنده: این نوع غضروف بافت طبیعی تری نسبت به سایر غضروف ها دارد. از طرفی ماندگاری آن نیز نسبت به دیگر غضروف ها بیش تر است. این غضروف ها در برابر عفونت مقاومت بالایی از خود نشان داده و در مواردی که بینی فرد طی ورزش های سنگین شکسته باشد از این روش می توان استفاده کرد.
استفاده از غضروف مصنوعی در پیوند غضروف بینی
استفاده از غضروف مصنوعی در پیوند غضروف بینی

استفاده از غضروف مصنوعی در پیوند غضروف بینی

گاهی اوقات برای پیوند غضروف به بینی از روش های دیگری استفاده می شود. برای این منظور از غضروف های مصنوعی استفاده می کنند. البته که استفاده از غضروف های طبیعی برای این منظور در ارجحیت قرار دارد اما برخی مواقع پزشک از نمونه های مصنوعی این مواد استفاده می کند.

  • غضروف اهدایی توسط فردی دیگر: این نوع غضروف ها از جراحی بینی در افراد مختلف به دست می آید. این مواد در الکل و مواد بهداشتی نگه داشته شده و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • غضروف اهدایی توسط افراد مبتلا به مرگ مغزی: این نوع غضروف ها به دلیل آن که به خود فرد تعلق ندارند ممکن است بعد از مدتی ضعیف شده و کارآیی خود را از دست بدهند. جذب شدن این نوع غضروف ها به مدت زمان بیش تری نیز نیاز دارد.
  • غضروف های ساخته شده با مواد صنعتی: این مواد غضروف نبوده و با استفاده از مواد صنعتی ساخته می شوند. گاهی اوقات در پیوند غضروف به بینی از این نوع مواد استفاد می کنند. البته دقت داشته باشید که امکان جذب نشدن و یا بیرون زدگی آن ها وجود دارد.
  • غضروف حیوانات: این روش در گذشته مورد استفاده قرار گرفته و امروزه منسوخ شده است. علت این امر امکان انتقال عفونت و بیماری از حیوان به انسان می باشد.

نتیجه گیری

گاهی اوقات پزشک تشخیص می دهد که در انجام این جراحی باید از پیوند غضروف به بینی استفاده کند. با این کار شکل پذیری تیغه بینی بیش تر شکل و احتمال برگشت پذیری آن کاهش می یابد. برای این کار از غضروف بینی، گوش و یا غضروف دنده استفاده می شود. هر یک از این غضروف ها دارای مشخصات منحصر بفردی بوده و ممکن است با مزایا و معایبی همراه باشند.

سوالات متداول درباره پیوند غضروف به بینی

  1. در چه مواردی از پیوند غضروف به بینی استفاده می شود؟
    برای رفع انحراف تیغه بینی، بی نظمی نوک بینی، برجستگی ناکافی بینی و … از این نوع پیوند استفاده می شود.
  2. دوران نقاهت بیماری بعد از انجام پیوند غضروف به بینی چقدر است؟
    روند بهبود این جراحی در افراد مختلف متفاوت بوده و علائم جراحی با گذشت زمان بهبود می یابد.
  3. پیوند غضروف به بینی با چه عوارضی همراه است؟
    ممکن است فرد بعد از این جراحی با عفونت، جابه جایی پیوند، اصلاح بیش از حد مواجه شود. بنابراین این کار باید حتما توسط پزشک متخصص و حرفه ای انجام شود.
5/5 - (1 امتیاز)

پیام بگذارید

sixteen − four =

هدف ما ایجاد راه‌حل‌هایی است که موانعی را که افراد را از انجام بهترین کارشان باز می‌دارد، از بین ببرد.